Vycházka po Mánesově ulici - 17. 5. 2022
V úterý 17. května 2022 jsme se podruhé setkali s průvodcem ing. Janem Stěničkou na náměstí Jiřího z Poděbrad, abychom se tentokrát vydali malebnou Mánesovou ulicí. Byla založena na místě někdejší zahrady Kanálky v roce 1889. Scházeli jsme ji vlastně od konce, vede totiž od Španělské ulice, začíná téměř nad kolejištěm Hlavního nádraží a ústí na Jiřího z Poděbrad.
V letech 1934–1940 se nazývala Barthouova podle francouzské ministerského předsedy (1913), za druhé světové války nesla kupodivu opět jméno po českém malíři, Mánesova. V letech 1945–1947 se znovu jmenovala Barthouova, ale od té doby jí zůstal původní název Mánesova. Jde o jednu z ústředních vinohradských ulic. Mezi architekty a stavitele v Mánesově ulici patřili např. Josef Jauris, Jan Majer, Josef Veselý, Kotěrův žák Jaroslav Mayer a další.
Jak řekl náš průvodce - mezi převážně pseudorenesančními činžáky pánů " Kondelíků a Vejvarů" - se nalézá řada skvostů secese, např. od architekta Osvalda Polívky (autora Obecního domu v Praze), funkcionalismu a atraktivních hospůdek, uměleckých galerií a dvorků ve vnitroblocích. Rovněž zde bydlelo hned několik převážně uměleckých osobností.
Hned na začátku jsme míjeli bronzovou pamětní desku na domě čp. 1653/85 s bustou a textem: Národní umělec Václav Vydra, český herec, žil v tomto domě v letech 1942–1953. Zastavili jsme se u domu čp. 1178/49, kde údajně bydlela herečka a spisovatelka Olga Scheinpflugová a kam za ní chodíval Karel ÄŚapek. Velkou část svého života v tomto domě prožil také slovenský malíř Martin Benka, což sděluje pamětní deska s jeho bustou.
Básníka a novináře Antonína Macka připomíná pamětní deska na novobarokním domě čp. 1056/40. Dům však proslul zejména tím, že v něm tvořilo hned několik významných umělců. Ateliér zde měl malíř Karel Ĺ pillar (1871–1939) a po něm ho roku 1908 převzal významný sochař Bohumil Kafka, zde měl také v letech 1911 – 12 svůj ateliér sochař Otto Gutfreund, který tu vytvořil medailony pro Hlávkův most a pracoval tu rovněž na svých známých sochách Hamlet, Don Quijot nebo na reliéfu Dvě postavy. S rodinou žil sochař Gutfreund jen o kousek dále, v Mánesově čp. 911/30.
Měli jsme možnost nahlédnout i do chodeb dvou domů, které měly vstupní výzdobu ve stylu Art Deco. Kdo chtěl, mohl po skončení prohlídky posedět uvnitř či v rámci venkovního posezení kavárny Kaaba, která je pro změnu v designu bruselského období 50. – 60. let minulého století.