Nuselský most – komentovaná vycházka – 28. 2. 2023

7. 3. 2023

Na komentovanou vycházku k Nuselskému mostu, který byl otevřen před 50 lety 22. února 1973, jsme se sešli u brutalistní budovy Vojenských staveb v ul. Boženy Němcové. Od našeho průvodce a rozhlasového redaktora Martina Karlíka jsme se dozvěděli, že místo setkání není náhodné, neboť dům byl postaven v proluce vzniklé během stavby mostu tak, aby jeho statiku nepoškodilo metro, jež pod ním vjíždí a vyjíždí z tubusu. Provoz v tubusu Nuselského mostu se zahájil 9. 5. 1974, tedy o rok později, čímž zároveň došlo k otevření historicky první linky metra u nás, vedoucí z Kačerova na Florenc.

Už v roce 1903 přišel s prvním návrhem propojit protilehlá území Nového Města a Pankrácké pláně nad Nuselským údolím Ing. Jaroslav Marjanko, a započal tak více jak půl stoleté úsilí několika generací stavebních inženýrů a architektů o vznik a podobu mostu. Proběhlo několik projektových soutěží, kterých se opakovaně účastnily např. Ĺ kodovy závody, kdy jeden z návrhů za ně předkládal např. Josef Chochol, architekt kubistických domů na Dvojce, anebo několikrát dvojice architektů Bohumír Kozák a Stanislav Bechyně, přičemž Bechyně byl průkopníkem betonových staveb u nás, které vycházely levněji, než nákladné ocelové konstrukce. Jako smělé plány se představily dvanáctipatrové věžáky co by nosné věže mostu, kdy tržby z bytů měly pokrýt náklady stavby, nebo údolí předělující parkovací dům s autoservisy a depem pro autobusy, jehož střechu tvořil most apod. Poslední veřejná soutěž proběhla na přelomu 50. a 60. let, kdy nakonec zvítězilo ideové řešení ing. Jana Vítka a Miroslava Sůry, kteří navrhli stavbu z tzv. předpajetého betonu. Definitivní podobu dodal mostu architekt Stanislav Hubička, spočívající v elegantním řešení pilířů, které minimalizují rušivý vliv při pohledu z okolí, horizont nerušilo ani osvětlení, neboĹĄ bylo zabudování v zábradlí. To se však postupem času ukázalo jako nedostatečné, a nakonec byl most osazen klasickými pouličními lampami.

 

Kromě toho, že je Nuselský most zajímavým technickým a architektonickým dílem a v roce 2000 získal ocenění Stavba roku v kategorii Dopravních staveb, je současně místem, kde téměř tři stovky lidí ukončilo svůj život, což připomíná lampa obrácená světlem k nebi od sochaře Krištofa Kintery „Memento mori“. S tím souvisí i postupné zvedání zábradlí mostu a vytvoření horní obloukové zábrany, která znemožňuje most přelézt (inspiraci našel autor zábrany v populární japonské televizní soutěži Takešiho hrad).

 

Výška mostu nad Nuselským údolím je 42,5 metru, jeho délka 485 metrů, šířka horní mostovky je 26,5 metru a dodnes představuje jednu z největších staveb z předpajetého betonu. Oběma směry projede denně přes most více než 160 000 aut a uvnitř 750 souprav metra, které převezou kolem 300 tisíc lidí.

 

K 50. výročí mostu uspořádala radnice Prahy 2 panelovou výstavu, kde jsme se mohli během vernisáže setkat s autorem vítězného návrhu Ing. Janem Vítkem, který výstavu uváděl, a rovněž s rodinou architekta St. Hubičky, jeho syny architekty a snachou Ĺ árkou Hubičkovou, která je autorkou skvělé publikace Nuselský most (ÄŚKAIT, 2015).

sdílejte stránku se svými přáteli