Komentovaná prohlídka výstavy "Nuselský most včera a dnes" v Muzeu Policie

22. 1. 2018

První letošní akcí pro klub Dvojka pro přátele kultury byla komentovaná prohlídka výstavy "Nuselský most včera a dnes" v Muzeu Policie ČR, která proběhla 18. ledna. Výstava zapůjčená od Národního technického muzea přibližuje historii a výstavbu této významné technické stavby a moderní architektonické dominanty Prahy 2.

První letošní akcí pro klub Dvojka pro přátele kultury byla komentovaná prohlídka výstavy Nuselský most včera a dnes v Muzeu Policie ÄŚR, která proběhla 18. ledna. Výstava zapůjčená od Národního technického muzea přibližuje historii a výstavbu této významné technické stavby a moderní architektonické dominanty Prahy 2. Po shlédnutí krátkého filmu nás s historií i nedávno dokončenou rekostrukcí mostu seznámili hlavní aktéři výstavy. První byla JUDr. Ĺ árka Hubičková, snacha architekta Stanislava Hubičky, člena týmu, který most projektoval. O mostu a jeho historii vydala též knihu. První záměry na dopravní překlenutí Nuselského údolí pocházají již z doby První republiky, s výstavbou pankráckých sídlišĹĄ však byla nutnost převést je do reality. Na svoji dobu nadčasovou a relativně křehkou podobu mu dal právě architekt Hubička a zajímavostí je, že byl realizován až jako projekt, který získal třetí místo v architektonické soutěži. První nebylo uděleno a druhá varianta byla náročná na spotřebu železa, které stát šetřil pro vojenské účely. Zvítězila proto technologie přepjatého betonu. Most byl dostavěn v roce 1973 a o rok později jím projíždělo i metro. Připomněli jsme si zátěžové zkoušky pomocí 66 tanků i tryskových motorů, různé podoby oplocení snižující riziko tragických skoků. Paní Květa Kůsová, pracovnice muzea, nám přestavila kulturní doplňky v podobě modelů plánovaných, leč nerealizovaných, plastik Olbrama Zoubka, který posmrtnou maskou Jana Palacha upadl v nemilost režimu, ale také pozdějšího pomníku Memento mori Kryštofa Kintery. S nedávnou rekonstrukcí mostu nás seznámili Ing. Michal Kužník a Ing. Viktor Stržínek. Pohovořili o specifických postupech, které vyžadovaly práce při zachování částečného provozu na mostě, probíhaly i ze zavěšených plošin pod mostem a musely co nejvíce omezit negativní dopady na obyvatele domů pod mostem. Po čtyřech letech prací byl plný provoz obnoven v listopadu 2017 a výstava i pohled z oken muzea nabízejí zajímavé zamyšlení a respekt k dílu, které v roce 2000 získalo ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby a zejména v dneší době dokládá, jak nezbytné je o každé dílo pečovat a udržovat je. V zajímavé diskusi pak došlo i na plány na kulturní oživení prostoru pod mostem. jaš

sdílejte stránku se svými přáteli